Expliciet Direct Instructiemodel (EDI)
In de ochtend hebben we aandacht voor de basisvakken: rekenen, taal, spelling en lezen. Bij nieuwe leerstof geven we instructies volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). EDI is gericht op een instructie waarbij de leerkracht de kinderen vertelt wat ze aan het einde van de les moeten kunnen. Tijdens de instructie controleert de leerkracht of de kinderen de instructie begrijpen. Na deze instructie verwerken de kinderen de leerstof. Tijdens de instructie komen de volgende fases aanbod:
ik doe het voor – wij doen het samen – jullie doen het samen – jij doet het alleen
Ondernemer- en eigenaarschap
In de middag is er veel aandacht voor de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek), digitale geletterdheid en creatieve vakken. Bij de kleuters is er aandacht voor ontwikkelingsgericht en procesgericht leren. We werken met rijke thema’s waarbij we de kinderen mede-eigenaar maken door hen door ons gecreëerde situaties te laten oplossen. Binnen elk thema doen de kinderen ook een klein onderzoek naar iets dat zij interessant vinden. Samen met de kinderen brainstormen we over het onderwerp, bedenken we (onderzoeks)vragen, gaan we op onderzoek uit en maken we dingen die passen binnen het thema.
De groepen 3 t/m 8 werken met de methode Blink geïntegreerd. Ieder jaar zijn er 5 thema’s waarbij thematisch wordt gewerkt. Binnen het thema is er ook aandacht voor onderzoek doen. Net als bij de kleuters stellen de kinderen onderzoeksvragen op die passen bij het thema. Vervolgens zoeken zij allerlei informatie die ze verwerken in een opdracht. Aan het einde van het thema presenteren ze hun werk. We vinden dit belangrijk omdat de kinderen door zelf ondernemend te zijn leren om kritisch te denken, probleemoplossend- en creatief te denken. Deze vaardigheden, ook wel 21-eeuwse vaardigheden genoemd, hebben zij nodig voor de toekomst. Het communiceren met anderen, het samenwerken en werken aan digitale geletterdheid proberen we zoveel mogelijk te combineren met deze thema’s.
Lekker in je vel (jezelf) ontdekken
Je komt pas tot leren wanneer je je veilig voelt. Op onze school vinden we het daarom heel belangrijk dat de kinderen zich veilig en prettig voelen. We werken met de methode De Vreedzame School.
Kinderraad van 't Klokhuis
Vanaf schooljaar 2024 – 2025 werken we op ’t Klokhuis met een kinderraad. De kinderraad bestaat uit twee leerlingen per leerjaar uit de groepen 5 t/m 8. Onze kinderraad mag actief meedenken over zaken die te maken hebben met ’t Klokhuis, gericht op de kinderen van de school. Ze praten, denken en handelen mee over ideeën die op school binnenkomen. Kinderen hebben een geheel eigen, frisse kijk op de wereld om hen heen. Het meedenken betrekt de kinderen bij de school en de omgeving. Het is belangrijk om te weten wat er in de kinderen omgaat, te luisteren naar wat er speelt bij hen en er vervolgens met elkaar over te gaan praten.
Onze kernwaarden ‘betrokken’ en ‘eigenaarschap’ sluiten mooi bij de kinderraad aan. De kinderen uit de kinderraad vertegenwoordigen alle kinderen van ’t Klokhuis. De leden van de kinderraad krijgen een grote verantwoordelijkheid doordat er van hen verwacht wordt dat ze weten wat er leeft onder de andere kinderen van de school. Ook de andere kinderen krijgen hier een verantwoordelijkheid in, door goed na te denken over de ideeën die besproken kunnen worden. Hierdoor zorgen we voor betrokkenheid bij ’t Klokhuis. Als team komen we zo ook te weten wat er speelt bij de kinderen en tonen we betrokkenheid in de kinderen en hun omgeving. Doordat we willen dat alle kinderen zich verantwoordelijk voelen en verantwoordelijkheid nemen, vragen we de kinderen om het nemen van eigenaarschap.
De kinderen uit de kinderraad hebben de belangrijke rol om erachter te komen wat er speelt en leeft op school en wat iedereen graag zou zien gebeuren. Dit kunnen onderwerpen zijn, zoals:
- Omgang met elkaar en materialen.
- Inrichting van de speelplaats.
- Meedenken over en terugkijken op feesten en activiteiten.
- Verbeterpunten die we graag op school willen zien.
Deze zaken worden besproken tijdens een kinderraadvergadering. Tijdens de vergadering wordt besproken met welke ideeën/onderwerpen we iets kunnen. De volgende stap is om na te denken over hoe we de plannen bekend kunnen maken en hoe ze uitgevoerd kunnen worden. Eén keer per maand op maandagmiddag staat er een vergadering op de agenda.
Brabants Verkeersveiligheidslabel
Kinderen zijn een kwetsbare groep in het verkeer. Elk jaar zijn in Nederland honderden kinderen betrokken bij verkeersongevallen. Meer dan een hele schoolklas laat daarbij het leven. Zij moeten daarom leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er in 1997 een keurmerk in het leven geroepen: Het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) met het beeldmerk SEEF de Zebra toont aan dat een school zich inzet voor verkeerseducatie en -veiligheid rond de school.
Het BVL biedt basisscholen en gemeenten de helpende hand om structureel en meer op de praktijk van alle dag gerichte verkeerslessen te geven. Het is een parapluproject van de provincie NoordBrabant. Inmiddels hebben alle Brabantse gemeenten het BVL-gedachtegoed overgenomen via een college-of raadsbesluit en investeren er menskracht en geld in. Het BVL-netwerk bestaat uit een bundeling van krachten van organisaties die intensief met elkaar samenwerken voor efficiënte ondersteuning aan scholen.